| Kreditové hodnocení předmětu | 1 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Francová Lucie |
| Garantující katedra | TV - Katedra tělesné výchovy a sportu |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 1 hod. týdně
|
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Osvojení a rozšíření nabídky možností pohybových aktivit, materiálů pro děti předškolního věku. Zvládnutí organizačních forem ve vztahu ke zvoleným výchovně-vzdělávacím cílům, vhodné sestavení řízení činnosti se zaměřením na pohybové aktivity. V IS/STAG odpovídá předmět KTVS/PMZMO. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Seznámit s problematikou tělesných cvičení dle Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Představit možnosti pohybových činností v předškolní výchově a s metod\ rozvoje základního pohybového fondu. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | Praktické hry a činnosti jsou zaměřeny na rozvoj základních pohybových dovedností vhodných pro děti předškolního věku. Realizace pohybových aktivit v různých prostředích - dětská a sportovní hřiště, příroda, tělocvična, herny. Hlavní témata - osnova: 1. Úvod do studia. Rámcový program předškolní výchovy se zaměřením na pohybové činnosti. 2. Základní pohybové dovednosti a motorické schopnosti a jejich rozvoj formou her. 3. Zásady zahřátí organismu, možnosti rušných částí. 4. Zásady zpevňovacích a protahovacích cvičení. 5. Průpravná cvičení s různým náčiním a pomůckami. 6. Rovnováha a její rozvoj. 7. Lezení, plazení, podlézaní. 8. Chůze. Běh. Rozvoj rychlosti, změny směru, orientace v prostoru. 9. Skoky, poskoky, přeskoky. 10. Pohybové hry a jejich zařazení do herních aktivit. 11. Cvičení koordinace pohybů - házení, chytání míče, přihrávky. 12. Překážkové dráhy. 13. Cvičení na nářadí, v netradičním prostředí. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Mazal, F. Hry a hraní pohledem ŠVP.. Olomouc: UP, 2007. Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2011. Krištofič, J. Pohybová příprava dětí.. Praha: Grada, 2006. Dvořáková, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání.. Praha: Raabe., 2012. Volfovová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu 1, 2, 3.. Praha: Grada, 2008. |
| Literatura doporučená studentům | |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Požadavky k udělení zápočtu: 1. Pravidelná a aktivní účast na cvičení (80% docházky). 2. Mikro výstup v hodině. 3. Zásobník pohybových činností k zadaným tématům (dle RVP PV). |