Sylabus
ZAMOTMS - Základní motorika
2021

Kreditové hodnocení předmětu 1
Volně volitelný předmět ne
Garant předmětu Francová Lucie
Garantující katedra TV - Katedra tělesné výchovy a sportu
Způsob ukončení předmětu z - zápočet
Forma zkoušky - - -
Rozsah výuky předmětu studium celoživotní: cvičení 1 hod. týdně
Prerekvizity Předmět nemá prerekvizity
Kontraindikace Předmět nemá kontraindikace
Závislé předměty Předmět není prerekvizitou jiného předmětu
Anotace předmětu Osvojení a rozšíření nabídky možností pohybových aktivit, materiálů pro děti předškolního věku. Zvládnutí organizačních forem ve vztahu ke zvoleným výchovně-vzdělávacím cílům, vhodné sestavení řízení činnosti se zaměřením na pohybové aktivity.
V IS/STAG odpovídá předmět KTVS/PMZMO.
Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností Seznámit s problematikou tělesných cvičení dle Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Představit možnosti pohybových činností v předškolní výchově a s metod\ rozvoje základního pohybového fondu.
Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky Praktické hry a činnosti jsou zaměřeny na rozvoj základních pohybových dovedností vhodných pro děti předškolního věku. Realizace pohybových aktivit v různých prostředích - dětská a sportovní hřiště, příroda, tělocvična, herny.
Hlavní témata - osnova:
1. Úvod do studia. Rámcový program předškolní výchovy se zaměřením na pohybové činnosti.
2. Základní pohybové dovednosti a motorické schopnosti a jejich rozvoj formou her.
3. Zásady zahřátí organismu, možnosti rušných částí.
4. Zásady zpevňovacích a protahovacích cvičení.
5. Průpravná cvičení s různým náčiním a pomůckami.
6. Rovnováha a její rozvoj.
7. Lezení, plazení, podlézaní.
8. Chůze. Běh. Rozvoj rychlosti, změny směru, orientace v prostoru.
9. Skoky, poskoky, přeskoky.
10. Pohybové hry a jejich zařazení do herních aktivit.
11. Cvičení koordinace pohybů - házení, chytání míče, přihrávky.
12. Překážkové dráhy.
13. Cvičení na nářadí, v netradičním prostředí.
Literatura, na níž je předmět vystavěn Mazal, F. Hry a hraní pohledem ŠVP.. Olomouc: UP, 2007.
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2011.
Krištofič, J. Pohybová příprava dětí.. Praha: Grada, 2006.
Dvořáková, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání.. Praha: Raabe., 2012.
Volfovová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu 1, 2, 3.. Praha: Grada, 2008.
Literatura doporučená studentům  
Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu Požadavky k udělení zápočtu:
1. Pravidelná a aktivní účast na cvičení (80% docházky).
2. Mikro výstup v hodině.
3. Zásobník pohybových činností k zadaným tématům (dle RVP PV).