| Kreditové hodnocení předmětu | 5 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Karlová Jana |
| Garantující katedra | NVCH - Katedra kulturních a náboženských studií |
| Způsob ukončení předmětu | zz - zápočet a zkouška |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium prezenční: přednáška 2 hod. týdně
studium prezenční: seminář 2 hod. týdně studium kombinované: řízené konzultace 12 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Předmět poskytuje základní seznámení se současnými pojetími kultury v historickém kontextu. Pojem kultury je považován za jeden z nejobtížněji definovatelných pojmů. Vzhledem k tomu, že obor transkulturní komunikace má v sobě jako architektonickou platformu právě tento pojem, je důležité, aby se jím studenti systematicky a monotematicky zabývali. Doslova před očima se nám rodí nový svět, který pohlcuje veškerý čas a prostor, člověk se tak ocitá před problémem hledání nového transkulturního porozumění. Předmět se zabývá jednotlivými rozměry konceptualizace světa na my-oni. Studenti se budou seznamovat s různými koncepty kultury v rámci třech přístupů ke kultuře: tradiční axiologické pojetí, globální antropologické pojetí a redukcionistické pojetí. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | Cílem předmětu je schopnost orientace v základních antropologických teoriích, jejich kritický rozbor a aplikace stěžejních tezí. Studenti se mají seznámit s klíčovou antropologickou literaturou (klasickou i současnou) a naučit se pravidlům vypracovávání odborného textu na kulturně antropologické téma. |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | - Metody studia kultury - Evolucionistická pojetí kultury - Difuzionistické teorie kultury - Konfiguracionistické teorie kultury - Psychologické teorie kultury - Funkcionalistické teorie kultury - Strukturalistické teorie kultury - Neoevolucionistické teorie kultury - Ekologizující teorie kultury - Etnografické teorie kultury - Současné trendy |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. MALINOWSKI, B. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko, 1968. BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 1996. ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. BOORSTIN, D. J. Člověk objevitel. Praha: Prostor, 1997. GIRARD, R. O původu kultury. Brno: Centrum pro demokracie a kultury, 2008. FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha: Odeon, 1990. ENGELS, B. Původ rodiny, soukromého vlastnictví a státu. Praha: Mladá fronta, 1967. KROEBER, A. L. Kritický nástin systémů a definic kultury I.-II. Brno: Krajské kulturní středisko, 1969. MORGAN, L. H. Pravěká společnost. Praha: ČSAV, 1954. ROSSI, I. People in Culture. New York, 1980. LÉVI-STRAUSS, C. Myšlení přírodních národů. Praha: Československý spisovatel, 1971. LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno: Atlantis, 1999. LÉVI-STRAUSS, C. Smutné tropy. Praha: Odeon, 1967. RENSERBERGER, B. Kultura a geny – spor pokračuje. Praha: Spektrum (Velvyslanectví Spojených států), 1984. TYLOR, E. B. Úvod do studia člověka a civilizace. Praha: Leichter, 1897. WILSON, E. O. O lidské přirozenosti. Máme svobodnou vůli nebo je naše chování určeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993. |
| Literatura doporučená studentům | náplň seminářů dle harmonogramu; rozšiřující literatura: SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. MALINOWSKI, B. Vědecká teorie kultury. Brno: Krajské kulturní středisko, 1968. BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 1996. ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. BOORSTIN, D. J. Člověk objevitel. Praha: Prostor, 1997. GIRARD, R. O původu kultury. Brno: Centrum pro demokracie a kultury, 2008. FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha: Odeon, 1990. ENGELS, B. Původ rodiny, soukromého vlastnictví a státu. Praha: Mladá fronta, 1967. KROEBER, A. L. Kritický nástin systémů a definic kultury I.-II. Brno: Krajské kulturní středisko, 1969. MORGAN, L. H. Pravěká společnost. Praha: ČSAV, 1954. ROSSI, I. People in Culture. New York, 1980. LÉVI-STRAUSS, C. Myšlení přírodních národů. Praha: Československý spisovatel, 1971. LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno: Atlantis, 1999. LÉVI-STRAUSS, C. Smutné tropy. Praha: Odeon, 1967. RENSERBERGER, B. Kultura a geny – spor pokračuje. Praha: Spektrum (Velvyslanectví Spojených států), 1984. TYLOR, E. B. Úvod do studia člověka a civilizace. Praha: Leichter, 1897. WILSON, E. O. O lidské přirozenosti. Máme svobodnou vůli nebo je naše chování určeno genetickým kódem? Praha: Lidové noviny, 1993. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu | Očekává se studium povinné literatury zprostředkované v podobě readeru každý týden. V semináři jsou texty rozebírány a diskutovány, nutná je domácí příprava i aktivní participace. Povoleny jsou max. 2 neomluvené absence. Dále studenti během semestru navrhují a revidují témata závěrečné seminární práce a konzultují s vyučující samotný proces psaní. Pro získání zápočtu je nutné dodržení harmonogramu stanoveného na začátku semestru. Výsledná známka sestává z hodnocení závěrečné seminární práce a výsledku znalostního testu, který je postaven na obsahu přednášek. |