| Kreditové hodnocení předmětu | 7 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Miškář Dominik |
| Garantující katedra | RJ - Katedra ruského jazyka a literatury |
| Způsob ukončení předmětu | zk - zkouška |
| Forma zkoušky | ru - praktická a ústní |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: cvičení 8 hod. za semestr
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | V předmětu jsou propojeny nové trendy ve vzdělávání (RVP, projekty, GIS) s obecnou teorií o vyučovatelství. V průběhu studia si studenti vyzkouší různé organizační formy výuky žáků na 2. st. ZŠ, rozeberou jednotlivé fáze hodiny společně s optimální časovou dotací jednotlivých fází. Zvláštní důraz je kladen nejen na popis, ale především na praktické vyzkoušení metod, které se k jednotlivým fázím vztahují. Studenti pracují s různými typy map, zvláštní důraz je kladen na práci se slepou mapou. Studenti se učí práci s motivačními technikami v zeměpisu. Prakticky si zkouší techniky expoziční, fixační a diagnostické včetně uvedení myšlenky „Škola hrou“ do praxe. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Didaktika zeměpisu jako vědní obor. Uplatnění základních organizačních forem výuky, včetně exkurzí, vycházek a výletů. Hodinová dotace 3 hodiny. 2. Přehled metod podle fází vyučovací hodiny – metody motivační, expoziční, fixační, diagnostické. Hodinová dotace 3 hodiny. 3. Práce s mapou. Samostatná práce žáků, skupinová práce. Hodinová dotace 3 hodiny. 4. Motivační techniky ve výuce zeměpisu. Hry a soutěže v hodinách zeměpisu, v rámci školy a regionu. Práce s didaktickými informačními technologiemi. Vytváření projektů. Hodinová dotace 4 hodiny. 5. Nové trendy ve výuce zeměpisu. RVP ve výuce zeměpisu. Hodinová dotace 3 hodiny. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Frajer J. a kol.: Nové metody ve výuce geografie: sborník příspěvků z konference: 27.-28.9.2013, k. geogr. Přír.fakulta UP v Olomouci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 87 s. ISBN 978-80-210-6664-9. Hájek J.: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Vyd. 2., 116 s. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5. Herber V. Suda J.: Cvičení z fyzické geografie I. Hydrologie. Plzeň: ZU. 1999 Kopp J., ed. Environmentální výchova jako průřezové téma: [sborník příspěvků studentů a pedagogů Fakulty pedagogické ZČU v Plzni z konference 14.11.2008. Vyd. 1.,127 s. Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-757-5. Kovář M. a kol.: Metodika výuky geografie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. 117 s. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-885-1. Mísařová D., Hercik J.: Kapitoly z didaktiky geografie 1. 1. vyd. 59 s. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3849-8. Vávra J.: Didaktika geografie 1: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Vyd. 192 s. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. Učební texty pro studující geografii. ISBN 80-7372-083-3. Wahla A., Kovář M.: Didaktika geografie I [CD-ROM]. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. Metodiky a pracovní sešity k jednotlivým učebnicím zeměpisu. |
| Literatura doporučená studentům | |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |