| Kreditové hodnocení předmětu | 3 |
| Volně volitelný předmět | ne |
| Garant předmětu | Půža Miroslav |
| Garantující katedra | RJ - Katedra ruského jazyka a literatury |
| Způsob ukončení předmětu | z - zápočet |
| Forma zkoušky | - - - |
| Rozsah výuky předmětu |
studium celoživotní: přednáška 8 hod. za semestr
studium celoživotní: seminář 4 hod. za semestr |
| Prerekvizity | Předmět nemá prerekvizity |
| Kontraindikace | Předmět nemá kontraindikace |
| Závislé předměty | Předmět není prerekvizitou jiného předmětu |
| Anotace předmětu | Geografie a zeměpis v systému geověd, historie zeměpisu jako vědy a vyučovacího předmětu. Význam a charakter geografické gramotnosti. Metodologie moderní geografie. |
| Cíle předmětu a charakteristika získaných dovedností | |
| Osnova předmětu ve vztahu k časovému rozvrhu výuky | 1. Postavení výuky zeměpisu na základní škole. Zeměpis jako přírodní a společenská věda. Hodinová dotace 3 hodiny. 2. Vztah geografie k ostatním vědním disciplínám. Historie geografických objevů (starověk, středověk, 1. období velkých geografických objevů, 2. období velkých geografických objevů, 19. a 20. století). Hodinová dotace 3 hodiny. 3. Vklad českých cestovatelů do objevování světa. Význam konsilience. Hodinová dotace 3 hodiny. 4. Možnosti aktivizačních metod ve výuce zeměpisu. Hodinová dotace 3 hodiny. |
| Literatura, na níž je předmět vystavěn | Bělík V., Janiš K.: Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 105 s. ISBN 978-80-7041-886-4. Kaplan.R. D.: Pomsta geografie. Karolinum. Praha 2013. Kovář M. a kol.: Metodika výuky geografie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 117 s. ISBN 978-80-7368-885-1. Martínek J., Martínek M.: Kdo byl kdo. Praha: Libri. 1998 Riedlová M., Demek J., Pech J.: Úvod do studia geografie a dějiny geografie. Praha: SPN. 1980 Skokan L.: Úvod do teorie geografie I. a II. Ústí nad Labem: UJEP. 1998 Wilson, E.O.: Konsilience jednota vědění. Lidové noviny. Praha 1999. |
| Literatura doporučená studentům | Bělík V., Janiš K.: Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 105 s. ISBN 978-80-7041-886-4. Kaplan.R.D.: Pomsta geografie. Karolinum. Praha 2013. Kovář M. a kol.: Metodika výuky geografie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 117 s. ISBN 978-80-7368-885-1. Martínek J., Martínek M.: Kdo byl kdo. Praha: Libri. 1998 Riedlová M., Demek J., Pech J.: Úvod do studia geografie a dějiny geografie. Praha: SPN. 1980 Skokan L.: Úvod do teorie geografie I. a II. Ústí nad Labem: UJEP. 1998 Wilson,E.O.: Konsilience jednota vědění. Lidové noviny. Praha 1999. |
| Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu |